For spædbørn er læringen og udviklingen af bide- og tyggefunktionen en afgørende fase af spiseudviklingen. Cirka 5-6 måneder gammel begynder babyer at bruge fingre og mund til oral udforskning ved hjælp af et bide- og slipmønster. Udviklingen af bide- og tyggefunktion fortsætter herfra, hvor babyen forfiner bevægelserne i kæben, tungen og læberne. Hvis spædbørn ikke gennemgår en del af denne udviklingsproces, kan intervention være nødvendig for at udvikle evnen til at bide og tygge.
1. En måde, jeg kan lide at starte tyggeterapi for småbørn på, er at give dem mulighed for at tage oral-motoriske tyggeværktøjer i munden (Grabber, Y-Chew, Probe og/eller Animal Tips). Disse værktøjer er specielt designet til at øge oral opmærksomhed, give stimulation og taktilt input samt træne læber, kinder, tunge og kæbe. Gennem oral udforskning kan barnet måske begynde at bide selv, og derfra kan man gå videre til tyggefunktionen.
2. Demonstrer, hvordan man bider, så barnet kan se og lære, hvad ordet faktisk betyder. At barnet kender ord og betegnelser vil være en vigtig del af terapien, mens du opfordrer barnet til at bide og tygge. Overdriv bevægelsen for at hjælpe med at formidle konceptet. Brug gerne mad, når du illustrerer/viser. Du kan også bruge hånddukker med munde for at hjælpe med at illustrere bidning (og senere tygning). Tag ture med barnet for at fodre hånddukken. Gør det sjovt og legende. Lav en lyd eller en glottal /um/ lyd. Prøv at have barnet fodre dig.
3. Et vertikalt tyggemønster (en op-og-ned åbning og lukning af munden) vil begynde at udvikle sig først. Placer enten en Grabber eller Y-Chew mellem kindtænderne og hjælp kæben med at åbne og lukke. Brug ordet 'bid', mens du styrer kæben for at lukke på det værktøj, der bruges. Brug et spejl, så barnet kan se sig selv og dig demonstrere et bid. Hold op med at bruge spejlet, hvis det bliver for distraherende.
4. Når barnet kender ordet 'bid' og kan udføre færdigheden, tilføj da ordet 'tyg'. Få barnet til at placere sine hænder på din kæbe for at føle, at du bider og tygger. Dette er for at give visuel OG taktil feedback for bedre at forstå konceptet. Du skal muligvis lægge dine hænder over hans/hendes hænder for at hjælpe.
5. Når barnet forstår konceptet om at tygge, kan du begynde at øve det med ham/hende. Placer en Grabber eller Y-Chew mellem præmolarerne og instruer barnet i at tygge. Du skal måske guide kæben til at åbne og lukke. Lav op til 20-25 tyg på hver side af munden. For ekstra oral opmærksomhed gennem vibration kan du også bruge Z-Vibe med en Bite-n-Chew Tip.
6. Hvis du bruger en Grabber, så lad barnet bide og tygge i løkken også. Hvis du bruger en Y-Chew, skal du placere håndtaget sidelæns på tværs af fortænderne. Dette træner begge sider af munden på én gang for bilateral tygning, kæbestyrke og stabilitet.
7. Skift sider for at fremme udviklingen af et roterende tyggemønster. Få barnet til at bide og tygge 3-5 gange på den ene side af munden og skift derefter til den anden side. Husk at have tyggeværktøjerne placeret på siden af munden, mellem præmolæreområdet. Når barnets udvikling progradierer, så flyt Grabber eller Y-Chew tilbage til det bagerste molarområde, hvor tygning af fødevarer forekommer. Hvis barnet gispereller gagger, gå tilbage mod bicuspidområdet og bevæg dig langsomt med tiden mod molarområdet.
8. Når du er tryg ved barnets evne til at bide og tygge, dyppes tyggeværktøjerne i puré eller klæbrig mad, og øvelserne med at bide og tygge fortsætter. At parre disse værktøjer med rigtig mad hjælper med at lukke gabet mellem at øve tygning og faktisk tygning af rigtig mad. Hvis du bruger Z-Vibe, kan du også putte mad i en Bite Tube Tip (vist ovenfor) - når barnet bider ned, vil de blive 'belønnet' med en smag af mad, og dermed hjælpe med at forbinde konceptet tygning med at få mad.
9. For at hjælpe med teksturoplevelsen, kan du begynde at bruge den glatte Grabber og progrediere til Textured Grabber. Dyp derefter Textured Grabber i puré eller klæbrig mad og fortsæt med bide- og tyggeøvelser. Hvis du bruger Z-Vibe, begynd at bruge Bite-n-Chew Tip og gå videre til Textured Bite-n-Chew Tip.
10. Hav en drik ved hånden, hvis barnet har brug for at tage en tår mellem øvelserne.
Det er vigtigt at bemærke, at nogle børn kan virke bange for at spise, fordi de ved, at de ikke har de orale motoriske færdigheder, der er nødvendige for at håndtere mad. Disse børn reagerer på en reel frygt og nægter ikke kun at spise. I dette tilfælde skal du måske arbejde med dannelse af en bolus, tungeopmærksomhed, tunge lateralisering osv. først.
Andre børn kan nægte at spise på grund af oral sensitivitet, der også skal adresseres. For at få mere at vide om madafvisning relateret til oralmotoriske- og/eller sensoriske problemer, klik her.
Det er også vigtigt at bemærke, at alle, der har direkte kontakt med barnet (omsorgspersoner, øvrige behandlere osv.), skal være med på at støtte op om interventionsstrategierne. De bedste resultater opnås, når terapien fortsættes derhjemme mellem sessionerne. Jo flere muligheder der præsenteres, jo bedre. Dog bør barnet aldrig tvinges til at have noget i munden, bide eller tygge. At lære disse færdigheder tager tid, masser af tålmodighed og kreativ tænkning.
Tal om værktøjerne og lad børn føle dem i deres hænder og på deres arme først. Gå derefter videre til ansigtet, kinderne, læberne og inde i mundhulen. Inddrag madleg i dine måltider.
Sidst men ikke mindst, husk at rose, rose, rose. Brug forstærkninger, der appellerer til barnets interesser. Bliv begejstret for fremskridt, uanset hvor store eller små de måtte synes.
Forfatter: Debra C. Lowsky, MS, CCC-SLP
Oversat af Camilla M. Olsen, fysioterapeut og indehaver af Vicca.dk