Spring til hovedindhold (tryk på Enter)

Oral stimming - Hvad er det?

Hvad er oral stimming?

Oral stimming, også kendt som orale selvstimulerende adfærd eller orale stereotypier, refererer til gentagne og stereotype mundbevægelser eller -vaner. Dette kan omfatte at bide, slikke, sutte, tygge, gnave, sige lyde eller børste tænderne gentagne gange uden et specifikt formål eller behov.

Du har helt sikkert set billedet af Homuncolus mennesket i din eller dine børns biologibog. Homunculusmodellen er en repræsentation af den menneskelige krops sensoriske og motoriske områder i hjernen. I modellen er kropsdelene proportionelle i størrelse baseret på deres repræsentation i hjernen. De dele af kroppen, der har størst repræsentation, som f.eks. hænder og ansigt, herunder særligt munden og tungen, vises større i modellen, mens mindre repræsenterede dele, som f.eks. albuer og knæ, vises mindre. Den sensoriske homunculus illustrerer, hvor følsomme forskellige kropsdele er, mens den motoriske homunculus viser, hvor meget hjerneareal der er tildelt til at styre bevægelserne i forskellige dele af kroppen.

Munden er en af vores mest alsidige og følsomme sanseorganer, hvor det er muligt at få en masse sanseindtryk fra med stor variation og forskellig effekt på vores nervesystem. Udover at kunne smage, så er tungen og munden også særligt følsom overfor teksturer og bevægelse, da spise- og synkefunktion er en kompliceret og nøje koordineret proces, som kræver stor præcission og samarbejde mellem tunge, kinder og synkemuskulatur. Desuden kan munden og svælget bruges til at frembringe lyde, som dels giver input til høresansen, men som også giver sensoriske input på grund af mundens bevægelser og de vibrationer, lyden fremkalder. Lyde kan også være enormt beroligende og stimulere Nervus Vagus, som er med til at give ro i vores nervesystem. Det er særligt den dybe Ohm-lyd, der er kendt fra meditationens verden, der er effektiv, da den dybe lyd skaber masser af vibration i truncus, som er en effektiv måde at stimulere Nervus Vagus på.

Så munden er altså et virkelig alsidigt redskab til en bred vifte af sensorisk stimulering.

Hvorfor forekommer oral stimming?

Oral stimming ses ofte hos personer med neurodivergens, udviklingsforstyrrelser, angst, stress eller sensoriske forstyrrelser. Det kan fungere som en selvregulerende mekanisme for at reducere angst, stress, sensorisk overbelastning eller ved sansesult. Nogle mennesker med oral stimming kan have en sensorisk søgen efter beroligende fornemmelser via munden.

Hvordan kan oral stimming se ud?

Oral stimming kan komme til udtryk på rigtig mange måder:

  • Bide i sine fingre
  • Bide i huden omkring neglene
  • Bide negle
  • Bide og tygge skriveredskaber, ofte til de går i stykker.
  • Have behov for at tygge tyggegumme ofte.
  • Bide i lynlåsen i trøjer, jakker og flyverdragter.
  • Slikke eller sutte på fingre.
  • Slikke sig om læberne i et omfang, så huden tager skade.
  • Sutte tommelfinger.
  • Sutte på sit tøj.
  • Sutte på sit hår.
  • Have behov for at snacke hele tiden for at have noget at tygge på. 
  • Spise pastiller med kraftige smage.
  • Rygning.

Dette er langt fra en udtømmende liste, men er blot eksempler på adfærd, der kan skyldes oral stimming hos børn og voksne. Det er vigtigt at sige, at oral stimming ikke nødvendigvis er negativt eller skadelig, det afhænger af mange faktorer. 

Betydningen af oral stimming:

For nogle mennesker kan oral stimming være en beroligende og lindrende adfærd, der hjælper med at regulere følelser og sensoriske input. Det kan også tjene som en form for selvstimulering eller måde at udforske og forstå verden omkring sig på. Oral stimming kan også tjene som en markør for, om stressbelastningen er ved at være for høj, enten på grund af for meget eller for lidt sensorisk stimuli.

Er oral stimming godt eller skidt?

Overdreven oral stimming kan sommetider være problematisk, især hvis det fører til skade på ting eller egen krop, social isolation eller forstyrrelse af daglige aktiviteter. Her bør man kigge på, om der kan tilbydes et alternativ til at bide og tygge i sig selv eller sine ting ved f. eks. at sætte en bideredskab i stedet for. Bruger man bideredskaber til større børn og voksne, så er bideredskaber til babyer ofte ikke robuste nok, og det er heller ikke sikkert, det er det fedeste at bruge, når man ikke er baby mere. Her hos Vicca.dk finder du også bideredskaber i enkle designs og dæmpede farver til unge og voksne.

Stimming er som udgangspunkt ikke en adfærd, der skal stoppes, og det vil også være meget vanskeligt, da det er en måde at regulere nervesystemet på, så stimmingen vil stadig ske, men i det skjulte eller på en anden måde. Men det kan være, at det er nødvendigt at finde alternative strategier, hvis det gør skade på ting eller personer, eller hvis det griber forstyrrende ind i egen eller andres tilværelse. Det kan f.eks. være at bruge et bideredskab, hvis det er den orale stimulering, der er behov for. tyggegummi kan også anvendes, eller halspastiller med en smag, der giver den rette stimuli. En overdrevet forbrug af tyggegummi eller pastiller kan dog også være uhensigtsmæssigt, og det kan derfor være nødvendigt med andre måder at få den nødvendige orale stimuli.

Strategier til håndtering af oral stimming:

  • Identificer triggers: Prøv at observere, hvad der udløser oral stimming, og søg efter mønstre eller tendenser.
  • Tilbyd alternative stimuleringsredskaber: Introducer bideredskaber, oral motoriske redskaber eller sensoriske hjælpemidler som et alternativ til uhensigtsmæssig, oral stimulering.
  • Implementer beroligende strategier: Undersøg teknikker som dyb vejrtrækning, beroligende berøring eller sensorisk integration for at hjælpe med at regulere angst og stress.
  • Konsultér en specialist: Tal med en læge, psykolog eller terapeut med erfaring inden for neurodivergens eller sanseintegration for at få rådgivning og vejledning om håndtering af oral stimming.

Det kan desuden være svært at stoppe en stimmingadfærd, hvis man ikke tilbyder et alternativ.

Afsluttende tanker:

Oral stimming er en kompleks og individuel adfærd, der påvirker mennesker på forskellige måder. Det er vigtigt at forstå, at oral stimming kan have forskellige årsager og betydninger for forskellige personer, og at en positiv og støttende tilgang til håndtering af denne adfærd er afgørende. Ved at tilbyde alternativer og støtte kan man hjælpe enkeltpersoner med at trives og opnå bedre livskvalitet.

Related blog posts

  • Camilla Mellergaard Olsen

    Super-duper spooky Halloween med Zimpli Kids

    Halloween er over os, og det betyder, at det er tid til heksebryg, troldesnot, slik eller ballade og masser af hyggeligt uhygge.

    Her finder du lidt super-duper spooky lege-idéer til at gøre halloween lidt ekstra klam og creepy med de pragtfulde produkter fra Zimpli Kids.

    Et skelets blodbad

    Her er hvad du skal bruge:
    Slime Baff eller Slime Play Rød
    En skål eller et badekar
    Falske edderkopper
    Falske skeletter eller kranier
    Sådan kan du lave det:
    Grib din skål og fyld den op med vand og din røde Slime Baff.
    Når det er blandet til en klistret konsistens, tilsæt dine falske edderkopper og kranier

    Picture

    Et dårligt græskars værste mareridt

    Her er hvad du skal bruge:
    Et græskar eller to (du vil gerne beholde græskarets indmad for at gøre det mere realistisk)
    Slime Baff eller Slime Play i grøn
    En bakke
    Stearinlys
    Sådan kan du lave det:
    Åbn et græskar (tag indmaden ud og læg det til side til senere brug).
    Skær et ansigt i græskarret.
    Bland noget grønt slim med kernerne fra græskarret.
    Sørg for at sætte en bakke under græskarret.
    Hæld slimet i toppen af ​​græskarret og se det kaste op! EEEEEEWWWW.......

    Picture

    En forheksende kedel, der ikke er lavet til sarte sjæle

    Her er hvad du skal bruge:
    Gelli Baff eller Gelli Play (i hvilken farve, du foretrækker).
    En kedel (eller hvis du ikke kan finde en, brug bare en STOR skål eller en spand)
    Tiloversblevne græskarindvolde fra aktiviteterne ovenfor.
    Falske spind og edderkopper.
    Falske øjenæbler.
    Du kan tilføje poppen, knitren og sus ved at bruge noget Crackle Baff Colours, for den ultimative eliksir, klar til  besværgelser!

    Picture

    Æbledykning på egen risiko!

    Her er hvad du skal bruge:
    Slime Baff (i hvilken farve du foretrækker).
    Æbler
    Googly øjne
    Falske insekter
    Falske edderkopper
    Sådan kan du lave det:
    Grib en bakke og tilsæt dit vand med Gelli eller Slime.
    Tilsæt æbler og alle de falske krible-krable dyr, du har fundet.
    Prøv at få fat i æblerne på skift! Den første person, der får flest, vinder!

    Picture

    Slik eller ballede eftersøgningsudfordring!

    Her er hvad du skal bruge:
    En STOR skål (eller du kan bruge din vask!)
    Gelli Baff eller Gelli Play i grøn eller orange.
    Falske insekter og edderkopper.
    Slik og mere slik i plastikindpakning.
    Bind til øjnene.
    Hvem kan nu samle mest slik på tid?

    Picture

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Kan bideredskaber erstatte en sut?

    Kan bideredskaber erstatte en sut?

    Det er jeg blevet spurgt om nogle gange nu, og det er i forbindelse med, at et barn er ved at sutteafvænne, men har virkelig svært ved processen, eller begynder at bide og tygge i andre ting.

    Der er lidt forskel på, hvad jeg anbefaler, at man bruger, alt efter barnets alder. Er barnet under 4 år, anbefales bidesmykker ikke af den årsag, at der er en snor om halsen, og selvom det er med sikkerhedslås, så er der bare en større risiko for, at et mindre barn kan komme til skade eller falde i søvn med det rundt om halsen i forhold til et barn over 4 år.

    Er barnet under 4 år anbefaler jeg de håndholdte bideredskaber, men er barnet over 4 år, kan bidesmykkerne også bruges.

    Et bideredskab kan være en rigtig god hjælp i processen, og da de fleste faconer ikke indbyder til at man sutter på dem, så vil de ikke være med til at skabe eller vedligeholde et evt. suttebid, hvis dette er årsagen til suttestop.

    Bideredskabet kan være med til at gøre overgangen mere blid ved, at barnet stadig kan få en oralmotorisk stimulering, men uden at kunne sutte.

    Når barnet sutter på sut, så frigives der velværehormoner i form af oxytocin. Når barnet skal afvænnes fra sutten, så er det altså både den oralmotoriske stimulering og oxytocinen, som pludselig mangler. Det mærkes især når barnet er træt, overstimuleret eller skal sove, hvilket mange forældre kan skrive under på.

    Derfor kan det være en hjælp for barnet, at det ikke er begge dele, der fjernes på én gang.

    Oxytocinen kan frigives gennem kram, massage og masser af nus og kærtegn direkte på huden, og et bideredskab kan give den oralmotoriske stimulering, når det er det, der er nødvendigt.

    Er du i tvivl om, hvilket bideredskab, I skal vælge, så kan du læse mere i denne guide, og på denne side kan du få dig et overblik over farver og hårdheder på bidesmykkerne. Du er også velkommen til at skrive til mig via SoMe eller på info@vicca.dk.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Hårdheder på bidesmykker fra Ark

    Det kan nogle gange være lidt uoverskueligt med alle de farver på bidesmykkerne fra Ark, og dermed også at finde den rigtige.

    Ark har farvekodet deres bideredskaber, så derfor vil kongeblå for eksempel altid være hård, uanset hvilket bideredskab, du vælger.

    Herunder kan du se en oversigt over alle farverne og hvilken hårdhed, de repræsenterer.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Kender du de 10 H'er?

    Kender du de 10 H’er?

    De 10 h’er kan være et rigtig godt redskab, når neurodivergente mennesker eller mennesker med nedsat forestillingevne pga. andre tilstande som hjerneskade eller psykisk sygdom skal forberedes på en begivenhed, der er ud over de sædvanlige hverdagsopgaver. Det kan dreje sig om besøg hos venner eller familie, lægebesøg, ekskursioner, ferieture, handleture eller nye opgaver for blot at nævne nogle få ting.

    De 10 h’er består af ti spørgsmål, som man kan besvare som forberedelse til en begivenhed.

    Når spørgsmålene skal besvares, er det en fordel at gøre det kort, konkret og præcist. Det kan variere meget fra person til person og situation til situation, hvor stor detaljerigdommen skal være, og om det er relevant at besvare alle spørgsmål.

    Men hvad er de 10 spørgsmål så?

    Dem får du herunder:

    1. Hvad skal jeg lave?
    2. Hvorfor skal jeg lave det?
    3. Hvordan skal jeg lave det?
    4. Hvor skal jeg lave det?
    5. Hvornår skal jeg lave det?
    6. Hvor længe skal jeg lave det?
    7. Hvem skal jeg lave det med?
    8. Hvor meget skal jeg lave?
    9. Hvem kan jeg få hjælp af?
    10. Hvad skal jeg lave bagefter?

    Anne fra Overlevelsesguiden har lavet et stort arbejde med at sætte det overskueligt op i skema, og udover skemaet på dansk, så er der lavet en version på dansk for mennesker med PDA (du kan læse mere om PDA her), og det er oversat til færøsk, grønlandsk, norsk, engelsk, tysk, spansk, svensk og ukrainsk. De er lavet både med og uden spørgsmålsforklaring, så man kan vælge den version, der giver mest mening.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Vale - Lækkert, adaptivt tøj

    Kender du VALE® Designs?

    VALE® Designs er et dansk brand, der tilbyder lækkert tøj til personer med nedsat mobilitet. De kombinerer kvalitet og funktion i moderigtige og bæredygtige designs. Her får du tøj, der både ser flot ud og er med praktiske løsninger, hvis dit barn for eksempel bruger sonde eller sidder i kørestol.

    Tøjskifte kan udløse overstimuli af barnet og derfor er tøjløsninger, hvor man f.eks. kan skifte en bluse, uden at skulle have barnet op af køreskolen en hjælp, både for barnet, men også for dig, der skal udføre opgaverne med tøjskiftet.

    Godt til sansesensitive børn

    At trække tøj hen over hovedet kan skabe frustration og udadreagerende adfærd hos sensitive børn. Derfor kan tøjet fra VALE®Designs tages af uden at skulle trækkes op over hovedet. Dette er også hensigtsmæssigt for de børn, der har nedsat mobilitet i arme og skuldre.

    Supersensitive børn kan reagere på mærker der er syet i tøjet. Derfor har de trykt data i tøjet eller sørget for, at mærker let kan klippes helt af.

    Børn med særlige behov har ofte sensitiv og følsom hud. Derfor er alle deres produkter naturligvis GOTS og OKO-TEX 100 certificerede.

    Også til større børn

    Når børn bliver større og stadig har brug for ble, så er det tungt for omsorgspersonerne at håndtere dem. Deres produkter letter arbejdet for omsorgspersonerne, så skiftesituationer går hurtigere, og lettere for alle parter.

    Klassisk design - Høj kvalitet

    Deres produkter er klassiske i udtryk, så de kan holde længe, men det betyder ikke, at farver og designs på produkterne er kedelige. Der er sørget for, at tøjet kan matches på kryds og tværs, da farverne er afstemte og passer til det meste. Derfor kan de nemt styles med lidt accessories, hvis barnet ønsker det.

    Vi kan ikke ændre på de vilkår et barn har fået, men vi kan ændre på barnets livskvalitet med lækre åndbare produkter, der hindrer overstimuli og som samtidig gør hverdagen lettere for forældre og andre omsorgspersoner.   

    Tøj fra VALE® Designs er designet til børn i alderen 3-12 år, og i løbet af efteråret 2024 kommer der også en produkter til voksne.

    Du finder deres webshop lige her.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Sorteringsleg - Leg, læring og fordybelse

    Hvad er sorteringslege?

    Sorteringsleg er en pædagogisk aktivitet, der typisk bruges til at udvikle børns kognitive og motoriske færdigheder samt deres forståelse for organisering og kategorisering. Denne type leg indebærer normalt at gruppere genstande eller elementer efter visse kriterier såsom form, farve, størrelse eller funktion. 

    Derudover synes rigtig mange børn, at sorteringslege er sjove, og mange børn kan bruge meget tid på at sortere efter farver og former, samt gruppere og stille op i forskellige mønstre. Ofte vil man se, at barnet bliver meget fordybet, og der falder en ro over det lille menneske, mens der sorteres, laves mønstre og udforskes.

    Hvad kan sorteringslege?

    Sorteringslege kan understøtte mange forskellige områder i udviklingen, som tilsammen giver barnet et godt fundament for finmotorik og matematisk tænkning. Sorteringslege giver også rig mulighed for at udvikle sprogforståelse, både gennem samtale, men også hvordan ting kan grupperes efter forskellige kritterier.

    Udvikling af kognitive færdigheder:
    Sorteringsleg hjælper børn med at udvikle deres evne til at genkende mønstre, sammenligne og kontrastere, samt at skabe forbindelser mellem ting. Dette understøtter deres tidlige matematiske og logiske tænkning.

    Motorisk udvikling:
    Ved at håndtere og placere genstande fremmer sorteringsleg også finmotoriske færdigheder såsom greb, hånd-øje-koordination og præcision i manipulation.

    Forståelse af koncepter:
    Børn lærer at identificere og forstå forskellige egenskaber ved genstande, såsom former, farver og størrelser. Dette kan være grundlæggende for senere læring, herunder læsning, matematik og videnskab.

    Sociale færdigheder: 
    Når børn deltager i sorteringsleg i grupper eller med en voksen, lærer de også at samarbejde, kommunikere og dele ressourcer.

    Kreativitet og fantasi:
    Sorteringsleg kan udvides til at inkludere fantasi og kreativitet ved at bruge forskellige genstande eller skabe historier baseret på sorteringskriterierne.

    Forskellige niveauer:
    Sorteringsleg kan tilpasses til forskellige aldre og færdighedsniveauer. For yngre børn kan det være simpelt, f.eks. at sortere efter farve, mens ældre børn kan udfordres med mere komplekse opgaver, f.eks. sortering af genstande efter flere egenskaber på én gang.

    I praksis kan sorteringsleg udføres med en række materialer, herunder farverige blokke, perler, figurer, dyr, kort eller endda dagligdags objekter. Denne leg er ikke kun sjov, men også en værdifuld læringsmulighed, der kan styrke mange aspekter af barnets udvikling.

    Til sorteringslege kan man tilføje yderligere en sanselig dimension ved at inddrage sand og vand i legen og lade dyrene gemme sig, eller bygge habitater til dem ud af ting, der bliver fundet i haven eller på ture ud i naturen. På den måde er det muligt at inddrage biologiundervisning i denne alsidige aktivitet også. Man kan også tilføje Slime eller Gelli fra Zimpli Kids, for at skabe afveksling.

    Hos Vicca.dk har jeg gjort det nemt for jer at komme igang med sorteringslege, både derhjemme eller i institutionerne, ved at have sammensat forskellige sæt til sorteringslege i forskellige størrelser og med forskellige temaer. Samtidig er der penge at spare, når du køber sættene, og du sparer tid i forhold til selv at skulle finde det.

    De mange figurer, der kan bruges til sorteringslege er alsidige og egner sig også rigtig godt til small world play, som er genialt at kombinere med sanselegebordet Tuff Tray. Læs mere i dette blogindlæg om, hvordan vi bruger bordet herhjemme.

    Læs mere