Spring til hovedindhold (tryk på Enter)

En guide til at vælge det rigtige ARK bideredskab

Har du brug for hjælp til at vælge det rigtige bideredskab? Så er du kommet til det rigtige sted. Herunder får du en indgående forklaring på de forskellige hårdheder, hvad den bedste anbefaling er og andre gode tips.

Hvor gammel er personen?

For babyer og tumlinger op til 2,5 år anbefales ARKs’ Baby Grabber®, Baby Guitar, Bidering, Bidehjerte eller Rensdyr Bidering. Særligt er Baby Grabber® populær, da halsen er lang nok til at nå de bagerste kindtænder, men ikke så lang, at barnet risikerer at få den for langt ned i halsen. Baby guitar har en lignende facon, men med ekstra tekstur på halsen for ekstra sensorisk input. Begge er nemme for små hænder at gribe fat i.

For børn fra 2,5 år og op anbefales ARKs’ Grabber®, Textured Grabber®, Guitar Chew eller Y-chew®. De har alle en længere hals, der passer bedre til større børn og voksne.

For børn fra 5 år og op er halskæderne og armbåndene også en mulighed.

For børn fra 6 år og op kan der yderligere suppleres med bidetoppene til blyanter, som er en god måde at forebygge, at barnet bider direkte i blyanten.

Hvordan tygger personen?

Tygger personen med deres kindtænder, fortænder eller begge dele?

Hvis personen mest tygger med kindtænderne, så skal du gå efter et bideredskab med en lang og slank facon, der kan nå ind til kindtænderne (ARKs’ Grabber®, Textured Grabber®, Guitar, Chew Y-chew®, Tetra Bite®, Krypto-Bite®, Brick Stick™ eller Bite-Saber®)

Tygges der mest med fortænderne, så er udvalget meget større, idet alle modellerne fra ARK kan tygges i med fortænderne.

Er du ikke sikker på, om personen foretrækker at tygge med fortænder eller kindtænder, så gå efter en model, der anbefales til kindtænder, da disse også kan tygges i med fortænderne.

Tygger personen igennem ting eller gør skade på det, der pt. bruges til at tygge på?

ARKs’ bideredskaber kommer i 3 farvekodede hårdheder: Blød, medium og hård.

Den bløde er eftergivelig, og man kan mærke, at tænderne synker ned i bideredskabet. Denne anbefales til personer med et mildt til moderat tyggebehov, hvor andre ting, der tygges på, ikke tygges i stykker.

Medium er mere fast men stadig eftergivelig, og anbefales til moderat tyggebehov, hvor der af og til tygges andre ting i stykker, eller hvis den bløde model bliver tygget i stykker.

Hård er den mest robuste og kun med lidt eftergivelighed, men stadig ikke fuldstændig hårde at tygge i. Ingen af bideredskaberne umulige at ødelægge, men de hårde modeller er dem, der holder længst, og anbefales ved et stort tyggebehov, hvor andre ting ofte bides i stykker.

Hvad skal man starte med?

ARK anbefaler altid at starte med den helt bløde, og er man i tvivl, så skal man også gå med den blødeste model, da det er de færreste, der fravælger et bideredskab fordi det er for blødt, hvorimod det oftere sker, at det bliver fravalgt fordi det var for hårdt.
Jeg anbefaler, at man ser på, hvor stort tyggebehovet er, om ting bliver tygget i stykker, hvad bliver typisk tygget i stykker, og hvor gammel personen er, da det også har noget at sige for bidstyrken.

Er der tidligere tygget bideredskaber i stykker, og der også ryger hårde ting såsom legoklodser, trælegetøj og legetøj i hård plastik, så kan man ofte med succes gå direkte til en hård model.

Så er det relevant at kigge på, om det primært er fortænder, kindtænder eller begge dele, der typisk bliver tygget med. Det har indflydelse på, hvilken facon, man skal vælge.

Hvad skal jeg så vælge?

At vælge mellem de håndholdte bideredskaber handler mest om præference. Både Grabber® og Guitar Chew har begge et loop-håndtag, som nogle måske vil foretrække.
Y-chew® har tre forskellige arme med forskellig facon og tekstur til at tygge på, og Tetra Bite® har fire forskellige arme.

Med hensyn til bidesmykkerne, så skal man kigge på, om det bides med kindtænderne, da det så anbefales at vælge en lang og slank model såsom Krypto-Bite®, Brick Stick™ eller Bite-Saber®. Hvilken man skal vælge af dem handler mest om præference. Tygges der primært med fortænderne, så kan hvilket som helst af smykkerne bruges. Her handler det i sidste ende om at finde den rigtige hårdhed, og så er det bare at vælge den facon eller figur, der foretrækkes.

Bidearmbåndene kan være et rigtig godt valg for dem, der ikke bryder som om at have noget omkring halsen, eller som bider og sutter i det nederste af ærmerne.

Blyantstoppene er en god idé til dem, der bider og tygger i blyanterne.

Hvis personen foretrækker at bide i noget tyndt, såsom neglene, så kan det være en idé at gå efter de fladeste modeller af bidesmykkerne såsom Chew Tag, Arrowhead, bogmærkerne eller regnbuen.

Dino-Bite®, Super Star, Basketball, Ring og Pirate Coin er nogle af de tykkeste smykkevedhæng, og derfor også nogle af dem, der ofte holder længst tid.

Nogle bideredskaber er glatte og andre har tekstur, der kan være knopper eller riller. For de sansesøgende er det ofte at foretrække, at bideredskabet har masser af tekstur. Andre bryder sig ikke om tekstur, og er man i tvivl, så vælg en glat model.

Bruger du ARKs’ Bideredskaber til at træne oralmotoriske færdigheder, så er Grabber® og Y-chew® de bedste valg. Start med de blødeste modeller og progredier til medium hårdhed efterhånden som kæbestyrken øges.

Godt at vide

Nogle personer ønsker at have et udvalg af forskellige bideredskaber med forskellig facon, overflade og hårdhed. Præferencer for sansestimulation kan variere fra dag til dag og endda fra time til time. Nogle gange er det meget bløde modeller, der foretrækkes, og på andre tidspunkter foretrækkes et mere rigidt bideredskab, der giver mere modstand og et større proprioceptivt feedback i kæben.

Hårhederne er ikke nødvendigvis helt ens fra model til model, da en tykkere og bredere model naturligt vil føles hårdere end en tyndere og slankere model.
Derfor kan hårdheden også føles forskellig på det samme bidesmykke, hvor der en facon, der ender i en spids, såsom Arrowhead og Saber Tooth, som derfor heller ikke kan anbefales ved et stort tyggebehov.

Husk på, at alle har forskellige præferencer. Nogle forældre kan føle, at de hårde modeller er for hårde, men barnet er vild med den. For nogle er de hårde modeller for rigid for deres kæber, og for andre er det helt perfekt. Vi har alle forskellige sensoriske behov, og nogle gange stemmer teori og virkelighed ikke overens.

Det sker også, at en person tygger så voldsomt, at det egentlig burde være hård model, der vælges, men personen foretrækker bløde bideredskaber. Her må man overveje, om det er at foretrække, at der bliver forbrugt flere bideredskaber, kontra hvad der ellers ville blive bidt i stykker, og måske kan man lave en gradvis tilvænning til et hårdere og mere robust bideredskab over tid, hvor man starter med en blød model, der gradvis vælges i en tykkere type, hvorefter man skifter til næste hårdhed i den tyndeste model, og derefter gradvis skifter til tykkere og mere robuste modeller.

Som supplement til bideredskaber kan andre sansemotoriske aktiviteter og interventioner være gavnlige. Du kan konsultere en ergoterapeut eller fysioterapeut med relevant erfaring indenfor området, hvis der er brug for yderligere test og behandling. Jeg giver også gerne idéer og input til supplerende aktiviteter, og kan også lave en sanseprofil på barnet.

I forhold til halskæderne, så er snoren og låsen ikke beregnet til at blive bidt i. Nogle personer vil i starten tiltrækkes af låsen, og her er det vigtigt at guide tilbage til vedhænget hver gang. Det kan kræve tålmodighed og vedholdenhed. Det kan være godt at få hjælp fra andre omsorgspersoner såsom bedsteforældre, lærere, pædagoger eller søskende. Hvis det slet ikke lykkes at guide tilbage til vedhænget, eller hvis personen slet ikke bryder sig om at have noget om halsen, Så kan man prøve at binde bidesmykket fast på en lynlås eller i et knaphul i stedet. Armbåndene kan også være et godt alternativ til bidesmykkerne. Ligeledes kan de håndholdte bideredskaber være et godt alternativ.

Af alle modellerne fra Ark, så er Y-Chew®, Sidekick® og Mega Brick i hård typisk de mest robuste modeller.

Er du stadig i tvivl om, hvilken model, der er den helt rigtige, så kan du altid skrive til info@vicca.dk for yderligere vejledning.

Kilde: Oversat artikel, der er skrevet af Debbie Lowsky, MS, CCC-SLP fra ARK Therapeutic

 

Related blog posts

  • Camilla Mellergaard Olsen

    Hårdheder på bidesmykker fra Ark

    Det kan nogle gange være lidt uoverskueligt med alle de farver på bidesmykkerne fra Ark, og dermed også at finde den rigtige.

    Ark har farvekodet deres bideredskaber, så derfor vil kongeblå for eksempel altid være hård, uanset hvilket bideredskab, du vælger.

    Herunder kan du se en oversigt over alle farverne og hvilken hårdhed, de repræsenterer.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Kender du de 10 H'er?

    Kender du de 10 H’er?

    De 10 h’er kan være et rigtig godt redskab, når neurodivergente mennesker eller mennesker med nedsat forestillingevne pga. andre tilstande som hjerneskade eller psykisk sygdom skal forberedes på en begivenhed, der er ud over de sædvanlige hverdagsopgaver. Det kan dreje sig om besøg hos venner eller familie, lægebesøg, ekskursioner, ferieture, handleture eller nye opgaver for blot at nævne nogle få ting.

    De 10 h’er består af ti spørgsmål, som man kan besvare som forberedelse til en begivenhed.

    Når spørgsmålene skal besvares, er det en fordel at gøre det kort, konkret og præcist. Det kan variere meget fra person til person og situation til situation, hvor stor detaljerigdommen skal være, og om det er relevant at besvare alle spørgsmål.

    Men hvad er de 10 spørgsmål så?

    Dem får du herunder:

    1. Hvad skal jeg lave?
    2. Hvorfor skal jeg lave det?
    3. Hvordan skal jeg lave det?
    4. Hvor skal jeg lave det?
    5. Hvornår skal jeg lave det?
    6. Hvor længe skal jeg lave det?
    7. Hvem skal jeg lave det med?
    8. Hvor meget skal jeg lave?
    9. Hvem kan jeg få hjælp af?
    10. Hvad skal jeg lave bagefter?

    Anne fra Overlevelsesguiden har lavet et stort arbejde med at sætte det overskueligt op i skema, og udover skemaet på dansk, så er der lavet en version på dansk for mennesker med PDA (du kan læse mere om PDA her), og det er oversat til færøsk, grønlandsk, norsk, engelsk, tysk, spansk, svensk og ukrainsk. De er lavet både med og uden spørgsmålsforklaring, så man kan vælge den version, der giver mest mening.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Vale - Lækkert, adaptivt tøj

    Kender du VALE® Designs?

    VALE® Designs er et dansk brand, der tilbyder lækkert tøj til personer med nedsat mobilitet. De kombinerer kvalitet og funktion i moderigtige og bæredygtige designs. Her får du tøj, der både ser flot ud og er med praktiske løsninger, hvis dit barn for eksempel bruger sonde eller sidder i kørestol.

    Tøjskifte kan udløse overstimuli af barnet og derfor er tøjløsninger, hvor man f.eks. kan skifte en bluse, uden at skulle have barnet op af køreskolen en hjælp, både for barnet, men også for dig, der skal udføre opgaverne med tøjskiftet.

    Godt til sansesensitive børn

    At trække tøj hen over hovedet kan skabe frustration og udadreagerende adfærd hos sensitive børn. Derfor kan tøjet fra VALE®Designs tages af uden at skulle trækkes op over hovedet. Dette er også hensigtsmæssigt for de børn, der har nedsat mobilitet i arme og skuldre.

    Supersensitive børn kan reagere på mærker der er syet i tøjet. Derfor har de trykt data i tøjet eller sørget for, at mærker let kan klippes helt af.

    Børn med særlige behov har ofte sensitiv og følsom hud. Derfor er alle deres produkter naturligvis GOTS og OKO-TEX 100 certificerede.

    Også til større børn

    Når børn bliver større og stadig har brug for ble, så er det tungt for omsorgspersonerne at håndtere dem. Deres produkter letter arbejdet for omsorgspersonerne, så skiftesituationer går hurtigere, og lettere for alle parter.

    Klassisk design - Høj kvalitet

    Deres produkter er klassiske i udtryk, så de kan holde længe, men det betyder ikke, at farver og designs på produkterne er kedelige. Der er sørget for, at tøjet kan matches på kryds og tværs, da farverne er afstemte og passer til det meste. Derfor kan de nemt styles med lidt accessories, hvis barnet ønsker det.

    Vi kan ikke ændre på de vilkår et barn har fået, men vi kan ændre på barnets livskvalitet med lækre åndbare produkter, der hindrer overstimuli og som samtidig gør hverdagen lettere for forældre og andre omsorgspersoner.   

    Tøj fra VALE® Designs er designet til børn i alderen 3-12 år, og i løbet af efteråret 2024 kommer der også en produkter til voksne.

    Du finder deres webshop lige her.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Sorteringsleg - Leg, læring og fordybelse

    Hvad er sorteringslege?

    Sorteringsleg er en pædagogisk aktivitet, der typisk bruges til at udvikle børns kognitive og motoriske færdigheder samt deres forståelse for organisering og kategorisering. Denne type leg indebærer normalt at gruppere genstande eller elementer efter visse kriterier såsom form, farve, størrelse eller funktion. 

    Derudover synes rigtig mange børn, at sorteringslege er sjove, og mange børn kan bruge meget tid på at sortere efter farver og former, samt gruppere og stille op i forskellige mønstre. Ofte vil man se, at barnet bliver meget fordybet, og der falder en ro over det lille menneske, mens der sorteres, laves mønstre og udforskes.

    Hvad kan sorteringslege?

    Sorteringslege kan understøtte mange forskellige områder i udviklingen, som tilsammen giver barnet et godt fundament for finmotorik og matematisk tænkning. Sorteringslege giver også rig mulighed for at udvikle sprogforståelse, både gennem samtale, men også hvordan ting kan grupperes efter forskellige kritterier.

    Udvikling af kognitive færdigheder:
    Sorteringsleg hjælper børn med at udvikle deres evne til at genkende mønstre, sammenligne og kontrastere, samt at skabe forbindelser mellem ting. Dette understøtter deres tidlige matematiske og logiske tænkning.

    Motorisk udvikling:
    Ved at håndtere og placere genstande fremmer sorteringsleg også finmotoriske færdigheder såsom greb, hånd-øje-koordination og præcision i manipulation.

    Forståelse af koncepter:
    Børn lærer at identificere og forstå forskellige egenskaber ved genstande, såsom former, farver og størrelser. Dette kan være grundlæggende for senere læring, herunder læsning, matematik og videnskab.

    Sociale færdigheder: 
    Når børn deltager i sorteringsleg i grupper eller med en voksen, lærer de også at samarbejde, kommunikere og dele ressourcer.

    Kreativitet og fantasi:
    Sorteringsleg kan udvides til at inkludere fantasi og kreativitet ved at bruge forskellige genstande eller skabe historier baseret på sorteringskriterierne.

    Forskellige niveauer:
    Sorteringsleg kan tilpasses til forskellige aldre og færdighedsniveauer. For yngre børn kan det være simpelt, f.eks. at sortere efter farve, mens ældre børn kan udfordres med mere komplekse opgaver, f.eks. sortering af genstande efter flere egenskaber på én gang.

    I praksis kan sorteringsleg udføres med en række materialer, herunder farverige blokke, perler, figurer, dyr, kort eller endda dagligdags objekter. Denne leg er ikke kun sjov, men også en værdifuld læringsmulighed, der kan styrke mange aspekter af barnets udvikling.

    Til sorteringslege kan man tilføje yderligere en sanselig dimension ved at inddrage sand og vand i legen og lade dyrene gemme sig, eller bygge habitater til dem ud af ting, der bliver fundet i haven eller på ture ud i naturen. På den måde er det muligt at inddrage biologiundervisning i denne alsidige aktivitet også. Man kan også tilføje Slime eller Gelli fra Zimpli Kids, for at skabe afveksling.

    Hos Vicca.dk har jeg gjort det nemt for jer at komme igang med sorteringslege, både derhjemme eller i institutionerne, ved at have sammensat forskellige sæt til sorteringslege i forskellige størrelser og med forskellige temaer. Samtidig er der penge at spare, når du køber sættene, og du sparer tid i forhold til selv at skulle finde det.

    De mange figurer, der kan bruges til sorteringslege er alsidige og egner sig også rigtig godt til small world play, som er genialt at kombinere med sanselegebordet Tuff Tray. Læs mere i dette blogindlæg om, hvordan vi bruger bordet herhjemme.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    PDA - Hvad er det?

    Pathological Demand Avoidance (PDA) er en kompleks og relativt ny erkendt del af at have en autismespektrumforstyrrelse (ASF). Det er dog langt fra alle med autisme, der har PDA, og som oftest kan PDA være udløst eller forværret af længere tids stressbelastning. PDA er en tilstand, der er blevet anerkendt indenfor det seneste årti i udlandet, men det er stadig nyt for mange herhjemme, og der mangler derfor viden om PDA og hvordan det håndteres hos både fagfolk og pårørende. Derfor mener jeg, at det er vigtigt, at viden om PDA udbredes da det kan være med til at hjælpe både personen selv, der har PDA, men også de mennesker der er omkring personen med PDA, så mange frustrationer og yderligere forværringer af tilstanden undgås.

    Men hvad er PDA så for noget?

    Karakteristika ved Pathological Demand Avoidance (PDA) er unikke og adskiller sig væsentligt fra mere typiske former for autismespektrumforstyrrelser (ASF). Herunder har jeg samlet nogle nøglepunkter om PDA for at hjælpe med at give et overblik og indblik i denne komplekse tilstand:

    Intens modvilje mod krav og forventninger: 
    En af de mest markante træk ved PDA er en vedvarende og intens modstand mod at adlyde almindelige krav og forventninger fra andre. Dette inkluderer opgaver, anmodninger, instruktioner og sociale forventninger. Personer med PDA kan aktivt undgå, ignorere eller nægte at følge sådanne krav.

    Variation i adfærd: 
    Adfærden hos personer med PDA kan være meget varieret og kan ændre sig afhængigt af konteksten. De kan udvise ekstreme udbrud, meltdowns eller manipulerende adfærdsmønstre som reaktion på krav, hvilket kan forveksles med oppositionel adfærdsforstyrrelse (ODD).

    Forhandling og manipulation: 
    Personer med PDA kan bruge strategier som manipulation, forhandling eller afledning for at undgå direkte krav eller opgaver. De kan vise høj verbal færdighed og evne til at diskutere eller argumentere for at undgå en situation.

    Social udfordringer: 
    Selvom personer med PDA kan have gode sociale færdigheder, kan de også have vanskeligheder med at etablere og opretholde relationer på grund af deres modvilje mod sociale forventninger og krav.

    Angst og stress:
    Modtagelse af krav og forventninger kan forårsage betydelig angst og stress hos personer med PDA. De kan opleve en følelse af tab af kontrol eller overvældelse, når de står over for situationer, der involverer krav.

    Behov for kontrol og autonomi:
    Personer med PDA har ofte et stærkt behov for kontrol og autonomi over deres omgivelser og aktiviteter. De foretrækker at initiere aktiviteter på deres egne betingelser snarere end at reagere på eksterne krav.

    Interesser og styrker:
    På trods af deres udfordringer kan personer med PDA have særlige interesser eller områder, hvor de viser styrke og engagement. Disse interesser kan være en kilde til motivation og engagement.

    Samlet set udgør disse karakteristika komplekse udfordringer for personer med PDA såvel som deres familier og støttepersoner. Det er vigtigt at udvikle individuelle og tilpassede støttetilgange, der respekterer personens behov for autonomi samtidig med at man tilbyder passende struktur og støtte. I rigtig mange tilfælde forværres PDA'en, når vedkommende føler et tab af kontrol over situationer, så det er essentielt at der gives så meget kontrol som muligt.

    Hvad kendetegner PDA?

    Karakteristika:
    PDA er kendetegnet ved en intens modvilje mod at adlyde almindelige forventninger og anmodninger fra andre mennesker, hvilket kan manifestere sig som en form for ekstrem modstand eller afvisning. Dette adskiller sig fra mere typiske former for autisme, hvor personer ofte kan have svært ved sociale interaktioner og kommunikation, men ikke nødvendigvis udviser sådan en modvilje.

    Diagnostiske udfordringer: 
    Diagnosen af PDA kan være udfordrende, da det kan ligne andre former for autisme eller adfærdsmæssige lidelser. Det er vigtigt med en grundig vurdering af barnets eller individets adfærd og reaktioner på forskellige krav og forventninger.

    Hvad kan man gøre ved PDA?

    Behandlingsstrategier:
    Traditionelle tilgange til autismeintervention kan være mindre effektive for personer med PDA på grund af deres modvilje mod struktur og direkte krav. Fleksible, forhandlingsprægede tilgange, der respekterer individets autonomi og behov, har vist sig at være mere vellykkede.

    Forvaltning og støtte:
    PDA kræver ofte en differentieret tilgang til støtte, der kan omfatte skræddersyede læringsmiljøer, støtte til social interaktion og kommunikation, samt strategier til at håndtere stress og angst relateret til modtagne krav.

    Anerkendelse og forskning:
    Der er stadig meget at lære om PDA, og det anerkendes gradvist mere bredt inden for det faglige og pædagogiske samfund. Øget forskning og forståelse bidrager til bedre behandlingsmuligheder og støtteinitiativer.

    Samlet set er PDA en kompleks tilstand, der kræver individuelle tilgange til støtte og interventioner for at optimere livskvaliteten for dem, der lever med denne tilstand.

    Kan PDA forveksles med andre tilstande?

    Når man overvejer differentialdiagnoser til Pathological Demand Avoidance (PDA), er det vigtigt at differentiere det fra andre tilstande og forstyrrelser på autismespektrummet samt fra andre relaterede adfærdsforstyrrelser. Her er nogle af de vigtigste differentialdiagnoser:

    Autismespektrumforstyrrelser (ASF):
    PDA er en delmængde af autismespektrumforstyrrelser, men adskiller sig fra mere typiske former for autisme ved dets særlige karakteristika som intens modvilje mod krav og forventninger. Det kan være vanskeligt at skelne PDA fra andre former for ASF, især når der er et stort fokus på at undgå krav.

    Oppositionel adfærdsforstyrrelse (ODD):
    ODD er karakteriseret ved en vedvarende mønster af uopmærksomhed, tilsidesættelse af regler og krav samt vrede og trodsreaktioner mod autoritetsfigurer. Det kan overlappe med PDA, især når der er en tendens til at undgå krav, men ODD er ikke begrænset til specifikke typer af krav som i tilfældet med PDA.

    Emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse (borderline):
    Borderline personlighedsforstyrrelse kan have nogle ligheder med PDA i form af impulsivitet, intense relationelle problemer og følelsesmæssig ustabilitet. Dog er modviljen mod krav ikke en typisk karakteristika ved borderline personlighedsforstyrrelse.

    Generaliseret angstlidelse (GAD):
    Personer med GAD kan udvise en overdreven angst og bekymring over en række situationer og begivenheder. De kan også undgå situationer eller krav, men dette er mere relateret til angst og frygt frem for en specifik modvilje mod krav som ved PDA.

    Tvangslidelse (OCD):
    OCD indebærer gentagne tvangstanker og tvangshandlinger. Nogle gange kan tvangstanker om at undgå bestemte krav eller situationer ligne modviljen mod krav ved PDA, men forskellen ligger i den obsessive karakter af OCD-symptomerne.

    Det er vigtigt at differentiere PDA fra disse differentialdiagnoser gennem en grundig vurdering og diagnosticeringsproces, der tager hensyn til de unikke karakteristika ved hver tilstand. En tidlig og præcis diagnose kan hjælpe med at sikre, at personen får den rette støtte og interventioner til at håndtere deres særlige behov.

    Herhjemme i Danmark er vi dog stadig udfordrede af, at PDA ikke er en anerkendt tilstand eller diagnose endnu, hvilket også gør, at mange oplever, at det er svært at få den rette hjælp, samt at der i det hele taget mangler viden på området hos de fagpersoner, mange familier møder, når de har et barn eller pårørende, der er i mistrivsel.

    Læs mere
  • Camilla Mellergaard Olsen

    Aktiviteter på en regnvejrsdag

    Så blev det sommerferie for de fleste, og vanen tro, så viser det danske sommervejr sig fra sin helt klassiske side, for nu at formulere det diplomatisk.

    De fleste kommer nok helt uundgåeligt til at opleve disse klassiske sommerdage i deres ferie, men hvad kan man så gå i gang med i sådan et pragtfuldt regnvejr?

    Jeg er stor fortaler for, at lade børnene komme ud og lave masser af mudderkager, men det kan måske også blive lidt trættende i længden.

    Det kan også være et vildt fedt sommerminde at få lov til at hoppe i vandpytterne i bare tæer og mærke det kølige vand og lækre mudder mellem tæerne. Lav en konkurrence om, hvem der kan lave det største plask i vandpytten.

    Når legen med vand og mudder er ovre, er det pragtfuldt at komme ind og få et varmt bad... Det vil de fleste i hvert fald synes... Og alle de voksne vil nok foretrække det, så der ikke kommer mudder på gulve og møbler. Skal du bruge lidt ekstra motivation for at få dine muddertrolde i bad, så kan en badebombe være en rigtig god motivator, der endda kan forlænge den tid, barnet har lyst til at sidde i badekaret. Skal det være ekstra spændende, så kan en badebombe med en overraskelse i form af enhjørning eller dino være det perfekte stykke badesjov for en snavset eventyrer.

    Men hvad nu når man har hoppet i mudderpøl nr. 100 og bagt de første 500 mudderkager, og man faktisk bare vil hygge sig inde?

    Så er der flere sjove muligheder for store og små. Skal kreativiteten flyde, så har Zimpli Kids lavet Doodle 'n' Dip, hvor du kan lave flydende kunstværker, eller dine helt egne tatoveringer.

    En klassiker er også, at lege biograf. Lad børnene lave billetter og indrette stuen til en hyggelig biograf med puder, tæpper og yndlingsbamser. Rul alle gardiner ned, så regnvejret forsvinder og det bliver mørkt og hyggeligt. Lav lækre drinks af juice, saft eller sodavand med skiver af frugt og sugerør, som kan sælges i biografens kiosk. Find forskellige snacks frem fra gemmerne og skær frugt og grønt ud. lav evt. små anretninger med lidt blandet af det hele, som kan købes med ind til filmen. Lav en plakat eller program med 3 forskellige film, der kan vælges imellem, eller lav måske et helt film marathon med hver af børnenes favoritfilm. Man kan også vælge et antal afsnit fra børnenes yndlingsserie, hvis det er svært at skulle sidde i 1-2 timer og koncentrere sig om den samme film.

    Er det hjernecellerne der trænger til analog motion, så har Smart Games et bredt udvalg af rejsevenlige spil, der er egnet fra 5 år og op. Alle spillene indeholder adskillige udfordringer, der stiger i sværhedsgrad, så et spil kan udfordre hele familien. Fordelen ved Smart Games er, at de er nemme at have med på tur, man kan spille dem sammen eller individuelt, og de er gode til de børn (og voksne) der har det svært med at tabe.

    Jeg håber, at det kan give lidt inspiration til at lave nogle sommerminder i regnvejret, som ikke koster en formue, og hvor det det meste kan skaffes i et almindeligt supermarked, hvis man ikke allerede har det i skabene. Og så selvfølgelig her hos Vicca.dk

    De bedste sommerhilsner fra

    Camilla

    Læs mere